Naujienos
Projektas „Magical plants“ pristatytas Švietimo pažangos asamblėjoje
2022-06-30Birželio 1 d. Lietuvos Respublikos Prezidentūroje įvyko Švietimo pažangos asamblėja, kurios metu 42 Lietuvos pedagogai buvo pakviesti pristatyti pažangiausių švietimo idėjų. Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ pedagogės Laura Bajoriūnė ir Mireta Visockienė buvo pakviestos į renginį pristatyti „eTwinning“ tarptautinio bendradarbiavimo projekto „Magical plants“ (liet. magiški augalai).
Šis projektas Šiaulių lopšelyje-darželyje „Pasaka“ buvo įgyvendintas šiais mokslo metais. Jo partneriais tapo mokytojai ir mokiniai iš Turkijos bei Bulgarijos.
Projekto metu siekta atskleisti vaikams, kokių sąlygų reikia, kad augalas galėtų augti ir atsakyti į keletą svarbių klausimų: kas atsitiks augalui, jeigu jį auginsime tamsoje, ar jis augs, jei jo nelaistysime, o kas atsitiks augalui, jeigu jį pasodinsime ne į žemę, o, pavyzdžiui, į smėlį? Tad jau projekto pradžioje vaikai pasodino žirnius šiltnamyje, žemėje darželio kieme ir, įdėję žirnius į vatą, augino juos plastikiniame maišelyje, priklijavę prie lango stiklo. Ikimokyklinukai greitai suprato, jog rugsėjo mėnesį, kai dienomis nebėra šilta, žirniai geriausiai auga šiltnamyje ir plastikiniame maišelyje, kur šilta ir drėgna. Brokolius vaikai sodino į žemę vazonėliuose, tačiau vienus vazonėlius laikė ant palangės, kitus spintoje. Jau po savaitės penkiamečiai padarė išvadą, kad norint, jog augalas augtų, jam reikalinga šviesa, nes spintoje augę brokoliai buvo pageltę ir sudžiūvę.
Įgyvendinant projekto veiklas, taip pat bandėme suprasti, ar gali augalai augti neįprastomis sąlygomis, ar būtinai jiems reikia žemės? Žolę vaikai sodino jos sėklas išbarstę ant kempinių, skirtų indams plauti. Praėjus keletui savaičių, vaikai pastebėjo, kad žolė gali augti ant kempinėlių, tik tai daro lėčiau. Ir būtina sąlyga žolei augti – drėgmė. Braškių daigus ikimokyklinukai sodino į žemę, smėlį ir akmenis ir jau po dviejų dienų pastebėjo, kad augalas akmenyse nudžiūvo, tačiau smėlyje ir žemėje augo.
Projektui įpusėjus, partneriai iš Turkijos, Lietuvos ir Bulgarijos sutarė dirbti poromis: mokytojai ir mokiniai susiskirstė į komandas, susitarė, kokį augalą augins savo klasėse ir kokiomis sąlygomis tai darys. Lopšelio-darželio „Pasaka“ ugdytiniai bei klasė iš Turkijos nusprendė auginti romanines salotas, jas sodinant į žemę ir merkiant į vandenį. Vaikai stebėjo salotų augimą dvi savaites ir pastebėjo, jog salotos žemėje auga greičiau – būna sudygusios jau po dviejų dienų, o salotos, įmerktos į vandenį, auga lėčiau. Kai salotos buvo paaugusios, „Pasakos“ vaikai ir mokiniai iš Turkijos, susitiko nuotoliniu būdu ir parodė vieni kitiems užaugintas salotas.
Projektui einant į pabaigą, mokytojai nusprendė dar kartą dirbti poromis ir paštu apsikeisti sėklomis ir jų auginimo rekomendacijomis. Lopšelio-darželio „Pasaka“ vaikai išsiuntė į Turkiją porų sėklas ir prašė jas auginti žemėje bei vandens burbuliukuose bei stebėti, kur augalas auga sparčiau.
Įgyvendinant „eTwinning“ projektus, pastebėjome, jog labai svarbus ugdytinių tėvų įsitraukimas į projekto įgyvendinimą: tėvai turi žinoti, kokiose veiklose dalyvauja vaikai, ką jie veikia per dieną darželyje. Šis projektas nebuvo išimtis: tėvai buvo pakviesti į grupę, jiems buvo pristatytos jau atliktos projekto veiklos, vaikai kartu su tėvais lipdė molines vazas, kuriose vėliau augino augalus.
Projektas neapsiribojo veiklomis darželyje: vaikai keliavo į Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Botanikos sodą, mokėsi, kaip paruošti dirvožemį augalo sodinimui. Taip pat nuotoliniu būdu bendravo su savanore, dirbančia Prancūzijos kreivabūdžių ūkyje. Mergina vaikams papasakojo, kaip auginti grybus kavos tirščiuose. Nuotolinis susitikimas įkvėpė ugdytinius pasodinti špinatus kavos tirščiuose. Vaikai pamatė, kad ir špinatai gali juose užaugti.
Projektas buvo nepaprastai prasmingas: su vaikais buvo kalbama apie tvarumą, planetos tausojimą, augalų saugojimą, taip pat vaikai sodindami, augindami augalus, sprendė realaus gyvenimo problemas, plėtojo kritinio, kūrybinio mąstymo įgūdžius.
Nuotraukose – „Magical plants“ projekto eiga ir rezultatai.
Laura Bajoriūnė, programos „eTwinning“ ambasadorė Šiaulių regione