Naujienos
Įspūdžiai iš seminaro Rygoje: kaip skatinti vaikų kūrybiškumą, kritinį mąstymą, bendradarbiavimą ir aktyvų įsitraukimą
2025-04-29
Rygoje vyko tarptautinis „eTwinning“ seminaras, kuriame tarp 80 Europos mokytojų dalyvavo ir dvi mokytojos iš Lietuvos – Jolanta Beniušytė iš Kretingos rajono Darbėnų gimnazijos ikimokyklinio ugdymo skyriaus ir Eglė Slaninaitė-Bučnė iš Palangos lopšelio-darželio ,,Sigutė“.
Seminaro metu pranešimus skaitė švietimo ekspertai iš įvairių Europos šalių, pristatę savo patirtis ir įžvalgas apie projektinio mokymosi metodų taikymą ugdant tiek ikimokyklinio, tiek vyresnio amžiaus vaikus. Dalyviai gilinosi į tai, kaip šis metodas skatina vaikų kūrybiškumą, kritinį mąstymą, bendradarbiavimą ir aktyvų įsitraukimą į ugdymo procesą.
Renginio metu vyko praktinės dirbtuvės, kuriose dalyvės iš Lietuvos turėjo galimybę nuodugniau susipažinti su PBL metodu, bendradarbiauti su mokytojais iš kitų šalių, dirbti grupėse, kurti bendrus projektus, juos pristatyti bei aptarti tolimesnio įgyvendinimo ir tarptautinio bendradarbiavimo galimybes.
Seminare aptarta „eTwinning“ projektų įgyvendinimo svarba bei jų vaidmuo organizuojant veiklas, pritaikant ugdymo(si) turinį. Akcentuota, kad skirtingi projektai vaikams padeda ugdytis įvairius gebėjimus ir kompetencijas, kurie būtini šiuolaikiniame pasaulyje. Tokie projektai ne tik praturtina ugdymo procesą, bet ir kuria vaikams teigiamas, prasmingas patirtis, kurios vėliau atsispindi realiame gyvenime. Svarbu, kad ugdymo procesas būtų orientuotas į vaikų poreikius ir interesus. Diskusijų metu pabrėžta, jog itin svarbu kelti klausimus vaikams, skatinti juos mąstyti, tyrinėti, atrasti atsakymus patiems. Tokiu būdu ugdomas kritinis mąstymas, kūrybiškumas bei savarankiškumas. Plačiai diskutuota apie STEAM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymo(si) metodus, vaikų inicijuotas veiklas ir žaidimus. Paminėta, jog būtina suteikti vaikams pasirinkimo laisvę – leisti išbandyti įvairius veikimo būdus, ieškoti savų sprendimų, klysti ir mokytis iš patirties. Didelis dėmesys skirtas ir skaitmeninės kompetencijos ugdymui. Išsakyta svarbi mintis, kad skaitmeninė kompetencija – tai daugiau nei darbas su ekranais. Ją galima ugdyti ir be išmaniųjų įrenginių, pavyzdžiui, taikant kūrybiškus problemų sprendimo metodus, dirbant komandose, ugdant informacinį raštingumą bei gebėjimą kritiškai vertinti informaciją.
Seminare Rygoje vyko ir praktinės dirbtuvės. Pirmosiose pasidalinta Latvijos patirtimi, kaip dalyvavimas „eTwinning“ projektuose ir projektiniu metodu paremto ugdymo(si) proceso įgyvendinimas kuria novatorišką ugdymosi turinį. Diskusijų metu, įvairių šalių dalyviai, dalinosi patirtimis apie įtraukųjį ugdymą ir jo įgyvendinimą, problemas su kuriomis susiduriama. Antrosiose dirbtuvėse kartu su kitų šalių atstovais lietuvės sukūrė „eTwinning“ projektus, nusimatė veiklas, gilinosi į projekto sukūrimo eigą ir jo planavimo procesą, veiklų įgyvendinimo galimybes, terminus ir pobūdį. Trečiosiose dirbtuvėse diskutuota apie projektinio mokymosi iššūkių sprendimus: prieštaringų temų pristatymą ugdant pagrindinius įgūdžius. Šiose dirbtuvėse taip pat vyko praktinis darbas, situacijos analizė, veiksmų plano apgalvojimas, iššūkių numatymas ir sprendimų paieška.
Pasirinktos projektų temos labai įvairios: nuo emocinio iki gamtos tyrinėjimo ugdymo. „eTwinning“ projektai tampa puikiu įrankiu mokytojams, siekiant ugdyti vaikų kasdieninius įgūdžius integruotai, kūrybiškai ir prasmingai. Dalyvavimas „eTwinning“ tarptautiniuose seminaruose skatina pedagogus peržiūrėti savo ugdymo turinį, integruoti inovatyvius metodus ir įsitraukti į tarptautinio bendradarbiavimo veiklas. Visa tai leidžia dar geriau atliepti vaikų ugdymosi poreikius, kurti įdomias ir įtraukias veiklas, kurios padeda mokiniams ugdytis reikalingus įgūdžius XXI amžiuje. „eTwinning“ – tai programos „Erasmus+“ dalis, suteikianti galimybių Europos mokytojams ir mokiniams bendradarbiauti vykdant įvairius ugdymo projektus virtualioje erdvėje. Ši programa skatina inovatyvų ugdymą, tarpkultūrinį dialogą ir profesionalų bendradarbiavimą.
„Mokymasis nėra pasiruošimas būsimam gyvenimui. Mokymasis yra pats gyvenimas.“
(Education is not preparation for life. Education is life itself.) – John Dewey.
Straipsnį parengė ir nuotraukomis pasidalino Jolanta Beniušytė ir Eglė Slaninaitė-Bučnė.