Naujienos

Edukaciniai užsiėmimai apie klimato kaitą „Geriausio Lietuvos „eTwinning“ projekto 2020“ laimėtojams

2021-06-28

Nacionalinio konkurso „Geriausias Lietuvos „eTwinning“ projektas 2020” nugalėtojai dar pernai rudenį laimėjo edukacinius užsiėmimus klimato kaitos tematika. Nors pandeminė situacija šiek tiek pakoregavo užsiėmimų laiką, tačiau birželio mėnesį šešių mokyklų (Prienų „Ąžuolo“ progimnazija, Joniškio „Aušros” gimnazija, Alytaus Dzūkijos mokykla, Telšių Germanto progimnazija, Kauno S. Dariaus ir S. Girėno gimnazija ir Šiaulių r. Kuršėnų Pavenčių mokykla-daugiafunkcinis centras) mokiniai dalyvavo gyvuose praktiniuose užsiėmimuose, pritaikytuose kiekvienai grupei pagal dalyvių amžių ir mokymosi poreikius.

Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos trečiokai buvo įtraukti į eksperimentą bei linksmą žaidimą, kurio esmė – suprasti, iš kur kyla klimato kaita, diskutavo apie šio reiškinio priežastis ir pasekmes, įsivertino, kokį pėdsaką aplinkoje palieka žmonių gyvenimo būdas ir kasdieniniai įpročiai. Mokiniai taip pat dalyvavo rūšiavimo estafetėje ir taip aiškinosi, kaip teisingai rūšiuoti atliekas. Užsiėmimo pabaigoje pradinukai savo grupiniuose piešiniuose atskleidė, kokių veiksmų galėtų imtis, kad ir patys mažiau terštų juos supančią aplinką ir taip prisidėtų prie klimato kaitos suvaldymo.

Užsiėmimo pabaigoje trečiokai dalijosi mintimis, ką jie galėtų padaryti dar šiandien, kad prisidėtų prie gamtos taršos mažinimo. Dažnas pradinukų paminėjo, kad stengsis nešiukšlinti, rūšiuoti atliekas, valgyti daugiau daržovių nei mėsos, taupyti vandenį ir elektrą.

Joniškio „Aušros” gimnazijos mokiniams mokymai vyko nuostabiame mokyklos sode. Praktinio – patyriminio užsiėmimo metu lektoriai siekė atskleisti klimato kaitos problemos kompleksiškumą ir jos poveikį aplinkai, žmonėms, ekonomikai, drauge su gimnazistais ieškojo atsakymų, kas sprendžia su klimato kaita susijusius klausimus, kieno tai atsakomybė. Vėliau mokiniai gilinosi į savo vartojimo įpročius ir įsivertino, kiek Žemės planetų reikėtų, jeigu visi gyventų taip, kaip jie.

Joniškiečiai taip pat aiškinosi, kokios mintys ir požiūriai slypi už žmogaus kasdieninių įpročių ir veiksmų, prisidedančių prie aplinkos destrukcijos, o galiausiai ieškojo kūrybiškų sprendimų, kaip galėtų savo kasdieninius įpročius paversti tvaresniais. Šalia visiškai paprastų pasiūlymų, kaip pirkti mažiau daiktų (drabužių, batų ir pan.) skambėjo ir originalios idėjos, pavyzdžiui, valantis dantis ne tik užsukti vandenį, bet ir naudoti savo pasigamintą dantų pastą.

Alytaus Dzūkijos mokyklos šeštokai praktinio-patyriminio užsiėmimo apie klimato kaitą metu rezgė gyvybės tinklą, kuris padėjo geriau suprasti, kaip veikia mūsų planetos ekosistema, bandė atsakyti į klausimus, ar klimato kaita apskritai egzistuoja ir kas yra už ją atsakingas. Užsiėmimo metu mokiniai taip pat atliko ekologinio pėdsako testą, kuris padėjo suprasti savo gyvenimo būdo, kasdieninių vartojimo įpročių ir elgesio poveikį aplinkai. Mokiniai mokėsi ir praktinių dalykų, galinčių jiems patiems padėti kurti teigiamą poveikį aplinkai ir klimatui. Įtraukiančios estafetės metu mokiniai mokėsi, kaip teisingai reikėtų rūšiuoti atliekas, o kūrybinės užduoties metu ieškojo kuo daugiau įvairių daiktų panaudojimo būdų įvairiose gyvenimiškose ir darbinėse situacijose. Taip mokymo vadovai skatino mokinius apmąstyti, kaip mažinti vartotojiškumą, kuris itin ženkliai prisideda prie klimato kaitos, ir jau panaudotiems daiktams rasti kitokius pritaikymo būdus.

Mokymų dalyviams buvo labai įdomu išgirsti ir apie užsiėmimą vedusių mokymų vadovų įpročius ir poelgius, kurie prisideda prie klimato kaitos suvaldymą, tad mokymų vadovės dalijosi savo patirtimi apie savo tvaresnius mitybos ir drabužių vartojimo įpročius.

Šeštokai iš Telšių Germanto progimnazijos gana greitai atskleidė jau nemenkas žinias šioje srityje, tad nusiteikimas veikloms buvo puikus. Mokymuose mokiniai kūrė ekosistemą ir bandė suprasti, koks yra žmogaus vaidmuo joje, kaip ji keičiasi ar griūva dėl klimato kaitos, aptarė to pavyzdžius iš viso pasaulio.

Antroje užsiėmimo dalyje labiau gilinosi į save ir tai, kaip kiekvienas mokinys dalyvauja klimato kaitos procesuose. Mokiniai turėjo galimybę apgalvoti įvairias savo gyvenimo sritis, kiek jos naudingos ar žalingos aplinkai, pasimatuoti, kokio dydžio pėdsaką palieka klimato kaitos procesuose. Nemaža dalis moksleivių gavo puikius rezultatus, kurie parodė jų sąmoningus vartojimo įpročius ir atsakingą požiūrį į planetą. Tačiau nemažai mokinių liko nemaloniai nustebę savo indėliu į klimato kaitą. Tad toliau sekusios veiklos buvo skirtos tam, kad mokiniai išmoktų paprastų ir efektyvių būdų kasdien elgtis atsakingiau. Tam pasitelktos aktyvios fizinės ir kūrybinės veiklos: rungtynės rūšiuojant įvairius kasdien naudojamus daiktus ir pasiūlymai, kaip daiktus būtų galima prikelti antram gyvenimui.

Kuršėnų Pavenčių mokyklos mokiniai užsiėmimo metu ieškojo atsakymų įklausimus, kodėl vienos šalys kenčia nuo klimato sukeltų padarinių labiau, o kitos mažiau; kodėl žmogaus vykdoma veikla stipriai prisideda prie šiltnamio efekto ir su kokiomis ekologinėmis krizėmis susiduria pasaulis šiuo metu. Mokiniai turėjo galimybę ne tik globaliai, iš paukščio skrydžio pažvelgti į problemas ir pasaulinius, gamtinius ryšius, tačiau ir pasigilinti į savo vartojimo, apsipirkinėjimo, ir keliavimo įpročius. Mokymų lektorės parodė, kaip skaičiuoti ekologinį pėdsaką ir matuoti naštą, kurią sukuria vienas asmuo, klasė, tauta ar globali visuomenė.

Kūrybiško daiktų panaudojimo dirbtuvės mokinius pralinksmino, o visą užsiėmimą padarė dar aktyvesnį. Moksleiviai improvizavo ir kūrė  daiktų panaudojimo scenarijus, tyrinėjo rūšiavimo naudą ir mokėsi „panaudok antrą kartą“ filosofijos. Kartu su vaikais kurtas ateities pasaulio viziją ir ieškota sprendimų, kaip sušvelninti klimato kaitą.  Atsakymas buvo konkretus ir tiesus – pradėkime nuo savęs.

Visus praktinius-patyriminius užsiėmimus mokykloms laimėtojoms vedė VšĮ „Pasaulio piliečių akademija“ komanda.

Mokiniai iš Alytaus Dzūkijos mokyklos dalyvauja užsiėmimuose klimato kaitos tema.

Joniškio „Aušros” gimnazijos mokiniai gilinosi į savo vartojimo įpročius.

Kuršėnų Pavenčių mokyklos mokiniai klausosi lektorės.

Dalyviai iš Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos.

Užsiėmimo akimirka iš Telšių Germanto gimnazijos.

_____________________________________________________

Tekstas parengtas pagal mokymų komandos aprašytus įspūdžius.

Nuotraukos VšĮ „Pasaulio piliečių akademija“.

Naujienų kategorijos

Žymos