Naujienos

Tarpkultūrinės perspektyvos, reikalingos mokant naudotis žiniasklaidos priemonėmis

2017-02-14

Per pastarąjį dešimtmetį gerokai padidėjo Europoje, įskaitant ir tokias Skandinavijos šalis kaip Suomija, gyvenančių jaunų migrantų skaičius. Mokyklų klasės palaipsniui tampa vis įvairesnės. Kaip ši raida ir kiti socialiniai pokyčiai atsispindi mokant naudotis žiniasklaidos priemonėmis?

Kalbėdami apie daugiakultūres klases daugiausia dėmesio skiriame kultūrų įvairovei ir kultūrų supratimui. Tokie mokslininkai kaip Arnd-Michaelis Nohlas savo darbe „Praktinės žiniasklaidos kultūros“ kalba apie „įprastus jaunuolių žiniasklaidos modelius, bendrus konkrečiai socialinei grupei,“ o Université Sorbonne Nouvelle profesorė Divina Frau-Meigs įgūdžiams, skirtiems įveikti prasmę kuriančių mechanizmų įvairovę internete, apibūdinti pasiūlė sąvoką „transraštingumas“. Taip pat svarbu suprasti nuolat kintantį žiniasklaidos kontekstą, su kuriuo susiduria jaunieji imigrantai.

Mokymas naudotis žiniasklaidos priemonėmis – tai mokymas klasėje apie žiniasklaidos priemones ir naudojantis šiomis priemonėmis. „Žiniasklaidos priemonės“ reiškia tiek tokias technologijas ir įrenginius kaip mobilieji telefonai, tiek turinį, kurį turi interpretuoti jų naudotojai. Mes raginame visame pasaulyje laikytis prie konkrečios situacijos pritaikyto požiūrio į mokymą naudotis žiniasklaidos priemonėmis: tarptautiniu lygiu – įgyvendinant ES politikos iniciatyvas, o vietiniu lygiu – atsižvelgiant į politinę situaciją ir vietinę kultūrą. Speciali pedagoginė, vietinė aplinka mokykloje leidžia eksperimentuoti kuriant savus tarpkultūrinio mokymo naudotis žiniasklaida modelius.

Praktika grindžiami mokytojų tyrimai mokyklose drauge su universitetuose dirbančiais mokslininkais gali teigiamai prisidėti prie šios praktikos plėtros. Pavyzdžiui, galima paminėti tęstinį tyrimą „Jauni žmonės scenos prožektorių šviesoje: per daugiakultūrį raštingumą link atstovavimo“ (2015–2017 m., finansavo Suomijos „Kone“ fondas). Šis tyrimas grindžiamas žiniasklaidos naudojimo seminarais, skatinančiais jaunus žmones išreikšti save žiniasklaidoje. Jame dalyvauja apie šimtą 15–20 metų jaunuolių. Penki iš septynių seminarų buvo skirti daugiakultūrėms jaunuolių grupėms ir vyko pabėgėlių centruose.

Remdamiesi tyrimo rezultatais mes siūlome, pirmiausia, aiškiai pripažinti tarpukultūrinę jaunuolių priklausomybę, kuri teikia energijos mokytis vykdant su žiniasklaida susijusias užduotis. Pavyzdžiui, jaunuoliai turėtų būti raginami kurti prasmingesnius autoportretus nei „paprastos asmenukės“ tam, kad jie geriau suprastų, kaip žiniasklaidoje kuriama prasmė. Svarbu, kad tuomet jie pranoksta save ir gali didžiuotis savo pasiekimais.

Antra, mes pabrėžiame daugiakultūrio jaunimo svarbą dialogui su kitais asmenimis apie žiniasklaidos kūrimą. Kai jauni žmonės dalijasi mintimis su kitais ir sulaukia atsiliepimų, jie gali dar geriau suprasti žiniasklaidos tarpininkaujamas kalbas ir atstovavimą. Be to, tokios diskusijos formuoja natūralią aplinką, padedančią kalbėti apie su konkrečiu asmeniu susijusią kultūrinę aplinką ir paveldą.

Trečia, mes raginame mokytojus jaunimo žiniasklaidos kūrinius skelbti net įprastoje žiniasklaidoje (pavyzdžiui, jaunimo žurnaluose, televizijoje ir pan.). Skelbimas socialinėje žiniasklaidoje svarbus dėl bendraamžių atsiliepimų. Tačiau skelbimas tradicinėje žiniasklaidoje, ar net jos stebėjimas, gali padėti išplėsti jaunų žmonių supratimą apie profesionalias žiniasklaidos organizacijas. Stebėtina, bet mūsų jaunieji dalyviai informaciją įprastoje žiniasklaidoje suvokia kaip didesnį jų pasiekimų pripažinimą negu skelbimus socialinėje žiniasklaidoje. Be to, tai padeda daugeliui jaunų žmonių geriau pamatyti galimybes dalyvauti žiniasklaidoje ir tai, kad jų balsai būtų girdimi profesionalų valdomoje žiniasklaidoje.

 

Autoriai:
Sirkku Kotilainen, PhD, profesorius
Dr. Mari Pienimäki, PhD, mokslinė bendradarbė
Tamperės universitetas, Suomija

 

 

*Nuorodos į šiame straipsnyje minėtų mokslininkų naujausias publikacijas:

 

 

Šaltinis – School Education Gateway

Naujienų kategorijos

Žymos