Naujienos

Saugesnis internete

2014-04-18

PREVENCINĖS PRIEMONĖS – KAIP JAUNUOLIAI IŠVENGIA INTERNETO PAVOJŲ

Sofie Vandoninck, Leen d’Haenens ir David Smahel

Siekiant apsaugoti vaikus nuo interneto pavojų, svarbu pripažinti, kad vaikų suvokimas apie problemiškas situacijas internete gali labai stipriai skirtis nuo suaugusiųjų. Tai, ką suaugusieji laiko problemišku, vaikams nebūtinai turi būti susiję su neigiama ar žalinga patirtimi.

Ši ataskaita rodo, kad vaikų supratimas apie interneto pavojus labai priklauso nuo informacijos apie tai, kaip veikla internete gali virsti problemiškomis ar kenksmingomis situacijomis. Taip pat labai svarbios yra vaikų žinios apie veiksmingas prevencines priemones, nes paaiškėjo, kad kai vaikas jaučiasi galintis susidoroti su pavojais, jis daug mažiau bijo ar nerimauja.

Vaikai išsakė savo susirūpinimą dėl interneto problemų, kurios dažnai verčia juos nerimauti ar liūdina. Svarbiausi pavojai internete vaikų akimis yra patyčios ir priekabiavimas, nepageidaujami kontaktai iš nepažįstamųjų, piktnaudžiavimas asmenine informacija, dalykai, susiję su seksualiniu turiniu ar komunikacija, brukamas komercinis turinys. Apie pusė nemalonių patirčių įgyjama socialinėse svetainėse, tokiose kaip Facebook. Nors vaikai ir pripažįsta, kad tokiose svetainėse gali sulaukti pavojų, jie nebūtinai ką nors daro, kad jų išvengtų.

Šie nauji duomenys gauti atlikus kokybinę 57 fokus grupių analizę ir 113 asmeninių interviu su 9–16 metų amžiaus vaikais. Iš viso 349 vaikai iš skirtingų Europos šalių (Belgijos, Čekijos, Graikijos, Italijos, Maltos, Portugalijos, Rumunijos, Ispanijos ir Jungtinės Karalystės) buvo pakviesti paaiškinti, kaip jie suvokia, kas yra problemiška ir žalinga internete ir ką jie daro, kad galėtų to išvengti.

Pilną tyrimo ataskaitą rasite čia.

ĮSPŪDŽIAI IŠ SLOVAKIJOS:

SAUGESNIO INTERNETO PAMOKA BRATISLAVOS MOKYKLOJE

dsfdf2014 m. kovo mėn. Lietuvos saugesnio interneto komanda viešėjo Slovakijoje ir dalyvavo Europos saugesnio interneto centrų (SIC) atstovų susitikime ir mokymuose. Susitikimo metu buvo aplankyta didžiausia Slovakijos mokykla, kurioje dauguma SIC atstovų iš įvairių šalių turėjo galimybę stebėti saugesnio interneto pamoką, skirtą 11 metų mokiniams.

Trumpai pristatome pamokos scenarijų, kurį lengvai galėsite pritaikyti savo pamokose.

PAMOKA

Pasirinkta neformali aplinka – vaikai patogiai įsitaisė tiesiog ant žemės sudėtų pagalvėlių, susėdo pusračiu priešais paruoštą projektorių. Mokytoja (beje, reikia paminėti, kad pamoka vyko anglų kalba) pamoką pradėjo trumpu pokalbiu, pristatė, kokia tema bus gvildenama pamokoje.

Pirmiausia vaikams buvo primintas Vaikų linijos numeris, kuriuo galima kreiptis susidūrus su elektroninėmis patyčiomis ar kitomis problemomis. Pirštu ore mokytoja nupiešė skaičius 116 111 (tarptautinį Vaikų linijos telefoną) ir paprašė mokinių juos įvardinti, pasakyti, kuo šie skaičiai yra svarbūs.

Vėliau mokytoja pradėjo diskusiją klausimu, kiek iš susirinkusių vaikų turi mobiliuosius telefonus. Visų vaikų rankos pakilo. Vėliau sekė klausimas, kiek iš jų turi išmaniuosius telefonus. Pakilo du trečdaliai mokinių rankų. Toliau mokytoja vaikų paklausė, kuris telefonas geresnis: su mygtukais ar liečiamu ekranu. Vaikai pradėjo įrodinėti, kad geresnis vis dėlto yra liečiamu ekranu. Palaipsniui diskusija peraugo į žaidimą ir mokytoja pasiūlė vaikams padovanoti knygą. Norinčių tebuvo keli. Vėliau mokytoja pasiūlė atiduoti savo telefoną ir visi jo įsigeidė. Kaip manote, kodėl?

Po šios trumpos improvizacijos, vaikai pažiūrėjo animacinį filmuką. Jį su lietuviškais subtitrais galite rasti čia. Peržiūrėję filmuką, mokiniai kartu su mokytoja diskutavo ir bandė pokalbio metu išsiaiškinti, koks šio filmuko moralas.

dfdfeweToliau mokytoja klausinėjo susirinkusių vaikų, ar jie fotografuojasi savo mobiliaisiais telefonais, ar viešina nuotraukas, skelbia jas, pavyzdžiui, socialiniame tinke Facebook. Po diskusijos pažiūrėjo dar vieną animacinį filmuką, kurį slovakų kalba galite rasti čia.

Po šios situacijos aptarimo sekė elektroninių patyčių tema. Mokytoja kartu su pamokos asistente išsirinko du vaikus – mergaitę ir berniuką – ir leido jiems išsirinkti paruoštus perukus ir žaismingus akinius (tai buvo pasiruošta iš anksto). Taip pasipuošę vaikai pasirodė klasės draugams, kurie ėmė juoktis. Po keleto akimirkų mokytoja paklausė persirengusių vaikų, ar buvo smagu, kai iš jų juokėsi klasės draugai. Abu patikino, kad ne. Mokytoja taip pat paklausė stebinčiųjų vaikų, ar jie yra šaipęsi iš savo draugų, ar galbūt patys buvo tapę patyčių objektu. Po tokios diskusijos buvo žiūrimas animacinis filmukas patyčių tema, kurį vėliau vaikai aptarė kartu su mokytoja.

Pamoką mokytoja užbaigė trumpu apibendrinimu ir paprašė vaikų atsargiai elgtis internete.

Daugiau filmukų su lietuviškais subtitrais:

http://www.youtube.com/watch?v=W3SJSLqijZY

http://www.youtube.com/watch?v=UEdnayEjLVw

http://www.youtube.com/watch?v=vhVjv-0W-PI

http://www.youtube.com/watch?v=UEdnayEjLVw

http://www.youtube.com/watch?v=k9BVOBnKCXU

http://www.youtube.com/watch?v=3yETV9dnOzg

http://www.youtube.com/watch?v=fGoK4ZnnFMc

http://www.youtube.com/watch?v=d_Axlznt75E

ANKETA

Mieli mokytojai, kreipiamės į jus prašydami užpildyti šią trumpą anoniminę anketą.

Jos tikslas – remiantis jūsų patirtimi, surinkti informaciją, kokių išteklių saugesnio interneto tema ugdymo procese trūksta labiausiai. Taip pat norime sužinoti jūsų nuomonę, kurios iš čia pateiktų priemonių būtų naudingiausios kalbant su vaikais ir jaunimu apie saugumą internete.

Atsakymai bus renkami tik apibendrintai duomenų analizei. Konfidencialumą garantuojame. Dėkojame, kad dalijatės savo patirtimi!

IŠTEKLIAI SAUGESNIO INTERNETO TEMA UGDYMO PROCESE

Naujienų kategorijos

Žymos